lördag 13 oktober 2007

DEN GRÖNA BLÖTA ÖN

Idag var himlen mulen och perfekt för en utflykt. Båten till Moorea går från Papeete och tar bara 30 minuter. Där sägs man vara lite närmare det ”Söderhavianska” paradiset. Blåare vatten, grönare grönska och en vidunderligt vacker natur. Förklaringen till grönskan fick vi månne idag? De regntunga moln som alltid tycks vila över de höga inlandsbergen visade sig mycket riktigt innehålla just REGN. Högst upp i bergen ligger vad som i texter beskrivs som väldens mest spektakulära panorama vy. När vi var där så var sikten mellan regnmolnen ungefär 50 meter.. Men vägen ditt upp var riktigt vacker! Så grön så jag har aldrig sett något grönare i hela mitt liv. Och längst vägkanterna växte blommor som jag aldrig sett maken till. Deras ogräs. Tog en kaffepaus på ett hotell och imponerades av floristen i matsalen. Han beskrev blommorna medan jag såg honom bygga sina fantastiska kreationer.
Vi var dåligt pålästa också. När vi skulle åka hem hittade jag info om ett utomhus akvarium. Som var mycket mer än så. Där kunde man vandra runt i grunt vatten mellan bebis-hajar, sköldpaddor och rockor. Men de franska resejournalisterna berättade att om vi tar lagunutflykten på Bora Bora så får vi vara med om både haj- och rockmatning. Man kan också gå ner i vattnet med dem. Barn! barn! Det är snälla – helt ofarliga hajar! Och på Le Meredien Bora Bora där vi ska bo finns en santuary för sköldpaddor. Den är del i ett stort miljöprojekt som jag är nyfiken på. Sen kan man ju i sammanhanget fundera över hur sunt det egentligen är att mata vilda djur för att vi turister ska få en upplevelse??
I kväll är sista kvällen i civilisationen. Imorgon flyger vi till Cook Island där vi mellanlandar på Rarotonga för att sedan fara vidare till Aitutaki. Hur det blir med rapporterna därifrån har jag ingen aning om. Får väl se om det finns någon snäll hotellvärd som låter mig låna en internet sladd?

1 kommentar:

My Dahlström sa...

Åååh vad härligt ni verkar ha det! Jag är så glad för er skull!!!
Jag älskar er! Hoppas ni har det jättebra!
PUSS!