lördag 13 oktober 2007

DET TREDJE KÖNET – Del II

Imorse hade jag mitt möte med Laurence för att höra mer om Rae Rae:s och samtidigt låna en snabbare dator för att ladda upp lite filmer till bloggen. Varav det sistnämnda misslyckades. Men jag fick i alla fall frågetecknen om Rae Rae utredda. Den allmänt utbredda missuppfattningen om den är just det jag skrev igår. ”Att de uppfostras” till ett annat kön. Att familjer som bara pojkar uppfostrar den yngste eller den mest känslige till flicka. SÅ är det inte! Laurence förklarade att inom benämningen Rae Rae ryms: vanliga homosexuella, trans sexuella och väldigt expressivt homosexuella. De kallar sig alla för Rea Rea. Själv har jag träffat fyra. De har funnits på alla positioner och inom service allihop. Hovmästaren hade långa välmålade naglar, vackert plockade ögonbryn, håret i en vacker knut dekorerad med blommor och det mest feminina rörelsemönstret jag någonsin sett hos en man. Här på hotellet finns flera stycken förklaringen till det är att de är mycket eftertraktade inom just service för att de enligt Laurence ”presenterar sig själva bra”, är service minded och vänliga. Under de 2,5 år hon varit här har hon inte sett en enda kvinna som är Rae Rae. Så det som hade kunnat vara en fantastisk histora om arv och miljö visade sig mest vara en ”anka”. Vad det hela handlar om är alltså sexuella preferenser hos män. Inte om uppfostran till ett tredje kön. Och att det skulle vara så liberalt på Tahiti höll Laurence Rae Rae kollegor inte med om. De finns de som – precis i övriga världen – förskjutits av sina familjer. Själv TROR jag ändå att det faktiskt ÄR en mer liberal syn här än hemma. Många av de chefer jag träffat under min tid som konsult har vittnat om att det inte är ”karriärs främjande” att berätta om sin homosexualitet. HÄR – tycks det inte spela någon roll.

Inga kommentarer: